Samarbejde med Klassiske Dage giver vigtig erfaring til unge talenter

For lokale, unge musikere som Cathrine Breinholt er den holstebrobaserede musikfestival Klassiske Dage en god mulighed for performanceerfaring og inputs fra erfaringsrige musikere.

Cathrine Breinholt begyndte at synge i kor i 4. klasse. I 8. klasse startede hun til solosang. Foto: Privat

Cathrine Breinholt begyndte at synge i kor i 4. klasse. I 8. klasse startede hun til solosang. Foto: Privat

Af Tenna Brink Kruse

Det er fedt at synge, men det er endnu federe at synge for nogen. Sådan har Cathrine Breinholt det i hvert fald, og derfor er hun glad for at have muligheden for at synge for et klassisk publikum til musikfestivalen, der afholdes fra torsdag den 2. Oktober og weekenden over.

Cathrine Breinholt på 21 er sangerinde. Hun studerer til daglig på Musikalsk Grundkursus i Holstebro, og så er hun en af de heldige unge, der har fået lov at være med i programmet under Holstebros succesrige klassiske musikfestival.

Musikfestivalen har i år rettet ekstra fokus mod de yngre talenter fra omegnen, og det er kommet blandt andre Cathrine Breinholt til gode. For på skolen går det meste af tiden med undervisning, hvor publikum ofte er kogt ind til en enkelt person, underviseren. På festivalen får hun mulighed for at træne mere end bare sangstemmen:

”Det er vildt fedt at få noget performanceerfaring. Det giver bare noget ekstra at opleve at blive nervøs og tackle det foran et publikum,” fortæller hun.

En virkelighedskobling
For Cathrine Breinholt er det nemlig vigtigt at få nogle praktiske erfaringer. Det gør hende som sangerinde klar til de udfordringer, som professionelle musikere kan komme ud for. For fremtidsplanerne står også skrevet med noder.

Til vinter er planen at søge ind på Musikkonservatoriet, og især til dette kan hun bruge erfaringerne fra Klassiske Dage. For som hun siger: ”En ting er at øve og øve og øve, noget andet er at stå foran publikum med en nervøs stemme og performe.”

Fejl er god læring
Og nervøsiteten lægger selvfølgelig et ekstra pres på performeren. Men de fejl, der affødes heraf kommer hende kun til gode, mener Cathrine:
”Det giver nogle oplevelser. Både af de gode og de dårlige. Så kan jeg spørge mig selv: Hvad kan jeg gøre bedre?”

Cathrine har en gang før været med til Klassiske Dage, men hun kan mærke, at fokus er større i år end tidligere. Og det er hun glad for: ”Det er fedt, at vi bliver brugt. Jeg kan godt lide arrangementet,” Og hun er klar til at komme mere på scenen: ”Vi kunne sagtens udnyttes mere, synes jeg. Også ud over festivalen.”

,