Elever utilfredse med undervisningen på VUC

En gruppe elever på VUC har udtrykt stor utilfredshed med undervisningen og skolens lektiesystem

På voksenuddannelsescentret i Struer kan man både tage 10. klasse og HF. Foto: Sarah Winther

På voksenuddannelsescentret i Struer kan man både tage 10. klasse og HF. Foto: Sarah Winther

Af Sarah Winther

”Vores engelskundervisning svarer nærmest til en time i 3. klasse.”

Sådan beskriver Emil Nørby sin oplevelse af undervisningen på VUC, som ifølge ham er langt under hans eget og klassekammeraternes niveau, og ind i mellem er direkte useriøs. Han startede med at have dansk, historie og engelsk, men er stoppet til de to første fag, fordi han ingenting fik ud af det.

Forstander afviser problemer
”Det er svært at tro på, at vi går på et uddannelsescenter for voksne. Jeg har en veninde, der tager 10. klasse her på skolen, og hun har fået udleveret de samme materialer i engelsk, som vi sidder med i min klasse,” siger han.

Forstander Gert Sander Jensen afviser, at niveauforskelle blandt eleverne i klassen er et problem. Uddannelsescenteret er nemlig bygget op som enkeltfagssystem, og derfor har eleverne mulighed for at skifte til et forløb på et højere niveau, hvis de ikke bliver udfordret nok.

Læs også: Karate og boldspil på skoleskemaet

”Vores system er meget fleksibelt. Vi tilbyder alle elever en individuel snak med en lærer, så de kan få den rådgivning, de har brug for og finde det niveau, der passer bedst til dem. Derfor har vi også altid en del elever, der skifter forløb de første tre uger. Og man kan ikke sammenligne materialer, for man kan læse eksempelvis en novelle meget forskelligt afhængigt af klassetrin. Og læreren kan kræve mere af eleven.”

Teknisk forvirring ved studiestart
Men for Emil Nørby var det forvirrende at starte på skolen, og det gjorde det ikke bedre, at skolens lektiesystem på det tidspunkt var ved at blive opdateret. Det skabte problemer, som i lang tid gjorde det umuligt for eleverne at finde ud af, hvilke lektier og afleveringer, de havde for. Skolen benytter sig af tre systemer; Ludus, Sharepoint og deres eget intranet.

Problemerne opstod, fordi skolen ville samle de forskellige log-in og i stedet give eleverne ét, som skulle give adgang til alle tre systemer. Og det tekniske arbejde trak i langdrag, fordi samtlige elever skulle have nyt log-in, både de nye og dem, der gik på skolen i forvejen. Gert Sander Jensen erkender, at der gik flere uger, fra eleverne startede, til de kunne komme ind på deres kalender.

”Det er selvfølgelig uheldigt, at det skulle ske lige op til studiestart, og ironisk, at det skete, fordi vi ville gøre elevernes hverdag lettere. Men problemerne er løst, og mit indtryk er, at alle kan finde ud af systemet nu,” siger han.

,