Holstebros medier sakker bagud på Twitter

Byens medier er ivrigt tilstede på Facebook, men har lagt Twitter på hylden. De små pip er ingen succes for de vestjyske mediehuse.

Det sociale medie Twitter er populært hos mange danske medier, men i Holstebros mediehuse er de ikke begejstrede.

Det sociale medie Twitter er populært hos mange danske medier, men i Holstebros mediehuse er de ikke begejstrede. Foto: Scanpix

Af Christian Ellegaard

Selvom Twitter af mange er blevet udråbt til det nye sort inden for sociale medier, benytter ingen af byens tre store mediehuse sig aktivt af det sociale medie. Dagbladet Holstebro og P4 Midtvest tweeter sporadisk, og TV Midtvest har helt droppet den blå pipfugl.

Grunden er, at de vestjyske medier simpelthen ikke får nok ud af at bruge Twitter. Alle tre medier er aktive på Facebook og har mange ”likes”, men på Twitter halter de alle bagefter.

”Som avis har vi en ret høj gennemsnitsalder på vores læsere, og der tror jeg, at Facebook rammer vores målgruppe bedre. De er bare ikke på Twitter,” siger Palle Hyldahl Brændsgaard, der står bag Dagbladet Holstebros aktiviteter på de sociale medier.

Dagbladet Holstebro poster flere gange dagligt nyheder på deres Facebook-profil, men på Twitter ser Palle Hyldahl Brændsgaard ikke de samme muligheder.

”Vi vil gerne i kontakt med vores læsere og skabe debat, og der løber vi panden mod muren, for der sker ikke så meget på Twitter. Derfor kommer fokus over på Facebook, hvor der trods alt er mere gang i debatten,” siger han.

følgefølgere graf

Selvom TV Midtvest har en del flere følgere end byens andre medier, er de ikke mere aktive på Twitter. Grafik: Christian Ellegaard

Heller ikke tv-stationen TV Midtvest benytter sig af Twitter i det daglige, selvom deres profil har langt flere følgere end de andre medier. Kanalens Twitter-brug stoppede brat i 2011.

”Dengang havde vi en robot der bare automatisk spyttede tweets ud, hver gang vi lagde noget ud på vores hjemmeside, og det var jo overhovedet ikke interessant for nogen,” siger redaktionschef hos TV Midtvest, Niels Olsen.

TV Midtvest har en imponerende tweet-statistik, men det skyldes ifølge redaktionschef Niels Olsen automatiske tweets genereret af en robot. De to resterende medier tweeter selv. Grafik: Christian Ellegaard

TV Midtvest har en imponerende tweet-statistik, men det skyldes ifølge redaktionschef Niels Olsen automatiske tweets genereret af en robot. De to resterende medier tweeter selv. Grafik: Christian Ellegaard

Medierne skal turde have en holdning
Ifølge Mads K. Eberholst, journalist og studielektor på Roskilde Universitet og ekspert i sociale medier, er nøglen til succes på Twitter, at turde vise noget personlighed og tilbyde sine følgere noget nyt. Ifølge ham, skal medierne stille sig selv spørgsmålene ”Hvad kan vi bidrage med? Hvad er det unikke ved vores lokalområde? Hvad er det vi kan, som ingen andre kan?”

”For at få følgere på Twitter skal man bidrage aktivt, ikke bare dele artikler og links. Man skal indgå i forskellige sammenhænge, og turde have en holdning til ting. Det gælder både de store og de små medier” siger han.

Twitter forpligter
Selvom det slår sløvt til med brugen af Twitter har både Dagbladet Holstebro og TV Midtvest planer om at intensivere deres indsats på siden i fremtiden.

”Vi har bestemt i tankerne, at vi skal være mere aktive på Twitter, og vi er enige om, at det ikke nytter noget bare at droppe det, for så kommer der jo stensikkert ikke flere brugere. Hvis vi gør en større indsats, kan det være, at der sker noget,” siger Palle Hyldahl Brændsgaard fra Dagbladet Holstebro.

Også hos TV Midtvest har de planer om, at få gang i Twitter-maskinen igen.

”Vi medier skal omstille os til forbrugernes nye medievaner, og der er ingen tvivl om, at vi også er til stede på Twitter og andre sociale medier inden for en overskuelig fremtid,” siger redaktionschef Niels Olsen.

Han mener dog at det kræver mere end et par enkelte tweets i ny og næ, hvis medierne skal markere sig på de sociale medier.

”Hvis vi går ind på Twitter, er vi nødt til at være der konsekvent, for det forpligter at være tilstede på de sociale medier. Det skal ikke være afhængigt af, om en medarbejder lige har tid til at opdatere Twitter. Skal det gøres, skal det gøres ordentligt,” siger han.

,